Demonstracja w obronie Teatru Polskiego w 2016 roku.
Demonstracja w obronie Teatru Polskiego w 2016 roku.

Dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu wydał komunikat, który oznacza zniszczenie scenografii do spektaklów „Dziady” i szeregu innych sztuk wystawianych a deskach TPl.

Po przeprowadzeniu analiz technicznych, marketingowych, eksploatacyjnych, po uzyskaniu pozytywnej opini Rady Artystyczno-Programowej wycofuję z eksploatacji tytuły Dziady I, II, IV, Dziady cz. III, Dziady. Ustęp (…).

Komunikat dyrektora Teatru Polskiego we Wrocławiu z 3.06.2020 r.

W dalszej części komunikatu czytamy o konsekwencjach decyzji nowego dyrektora placówki.

Zobowiązuję kierowników właściwych k/o do podjęcia niezbędnych działań wynikających z podjętej decyzji, w tym w zakresie gospodarki materiałowej.

Komunikat dyrektora Teatru Polskiego we Wrocławiu z 3.06.2020 r.

Jacek Gawroński, były dyrektor Wydziały Kultury Urzędu Marszałkowskiego w latach 2008-2015, a obecnie dyrektor Teatru…

Opublikowany przez Krzysztofa Mieszkowskiego Niedziela, 7 czerwca 2020

Decyzja oznacza zniszczenie scenografii

Poseł Krzysztof Mieszkowski zwraca uwagę na to, że decyzja kierownictwa teatru prowadzi do zniszczenia okazałej scenografii do „Dziadów”. Oznacza to jednoznaczne zamknięcie drogi powrotu do wystawiania sztuki, która stanowiła jedno z najważniejszych osiągnięć prezentowanych przez Teatr Polski we Wrocławiu.

Chodzi m.in. o spektakl, którego premiera miała miejsce w 2016 roku, a wystawiany był m.in. w Chinach na Beijing People’s Art. Thetre, gdzie promował Polskę, Dolny Śląsk i Wrocław. Warto nadmienić, że fakt prezentacji „Dziadów” na deskach pekińskiego teatru był okazją do przetłumaczenia całego tekstu dzieła na język mandaryński.

Prezentacji "Dziadów" na deskach pekińskiego teatru była okazją do przetłumaczenia całego tekstu dzieła na język mandaryński.
Prezentacji „Dziadów” na deskach pekińskiego teatru była okazją do przetłumaczenia całego tekstu dzieła na język mandaryński.

Decyzja Jacka Gawrońskiego oznacza zniszczenie scenografii do spektaklu. Oznacza również, że droga do dyskusji o powrocie „Dziadów” na deski Teatru została zamknięta. Potwierdza także absolutny brak kompetencji do pełnionej przez Jacka Gawrońskiego funkcji.

Krzysztof Mieszkowski, poseł na Sejm RP, dyrektor Teatru Polskiego w latach 2006-2016

Krzysztof Mieszkowski wielokrotnie zwracał uwagę na niewłaściwe zarządzanie i złe decyzje w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Gdy Jacek Gawroński powoływany był na stanowisko dyrektora instytucji parlamentarzysta napisał do Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Cezarego Przybylskiego list.

Decyzja o powołaniu Jacka Gawrońskiego na stanowisko dyrektora Teatru Polskiego we Wrocławiu oraz Jana Szurmieja na stanowisko jego zastępcy potwierdza niekompetencje Urzędu Marszałkowskiego w zarządzaniu kulturą. Ta propozycja – efekt czteroletnich namysłów i poszukiwań – ani nie odbuduje teatru, ani nie wymaże z naszej pamięci i historii miasta Pana jednoznacznie złych decyzji.

Krzysztof Mieszkowski, list do Cezarego Przybylskiego

List otwarty do Cezarego PrzybylskiegoPanie Marszałku,zniszczył Pan teatr, którego nigdy nie próbował Pan zrozumieć….

Opublikowany przez Krzysztofa Mieszkowskiego Sobota, 25 stycznia 2020

Bierność Prezydenta Andrzeja Dudy

Warto przypomnieć, że w 2015 roku poseł Mieszkowski zwrócił się do Prezydenta Andrzeja Dudy z prośbą o objęcie patronatem realizacji „Dziadów”.

Prezydencki patronat przyznał Bronisław Komorowski w 2014 roku. Prezydencki minister informował o negatywnej decyzji mimo przekazywanych w tym samym piśmie „gratulacji i wyrazów uznania kierownictwa Kancelarii Prezydenta RP dla reżysera wspomnianego spektaklu, Pana Michała Zadary, w związku z przyznaną mu w roku 2015 Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego”. Minister prezydenta Andrzeja Dudy pokładał zaufanie, że przedstawienie „umocni renomę Teatru Polskiego jako sceny, której nazwa zobowiązuje, prestiżowej i ambitnej”.

Stało się jednak inaczej. Prezydent propozycji nie przyjął, ale patronatem objął odbywające się wówczas Mistrzostwa Świata Księży w Tenisie.

Marnuje się jeden z największych sukcesów 30-lecia

Czytelnicy Gazety Wyborczej plebiscycie na największe wydarzenia 30-lecia we Wrocławiu, za jeden z najważniejszych uznali Teatr Polski we Wrocławiu i jego sukcesy w latach 2006—2016. Sukcesy, które współtworzyły „Dziady“ oraz pozostałe spektakle z listy Jacka Gawrońskiego.

Czytaj więcej aktualności.

Zapraszam do śledzenia moich profili!